493120.jpg

Toronton metrossa on melkein yhtä vaikea eksyä kuin Helsingin metrossa. Täällä on käytännössä vain kaksi pitkää linjaa (plus pari lyhyttä jatketta näiden päissä). "Vihreä" Bloor-Danforth -linja kulkee 26 kilometriä idästä länteen. U-kirjaimen muotoinen "keltainen" Yonge-University-Spadina -linja leikkaa sen kanssa kahdessa kohtaa keskustassa. U:n pohjalla on Union Station, keskusrautatieasema, josta lähtevät niin työmatkaliikennettä hoitavat GO-junat kuin pitkän matkan junatkin.

Metro tuntuu yllättävän suppealta 2,5 miljoonan asukkaan kaupunkiin, kun sitä vertaa vaikkapa pienemmän Tukholman metroon. Maan pinnalla metroa täydentää bussi- ja raitiovaunuverkosto, mutta kaiken kaikkiaan julkisen liikenteen järjestelmä tuntuu selvästi alimitoitetulta. Ruuhka-aikoina kaikissa kulkuvälineissä on todella ahdasta, ja metroasemien portaat ovat niin kapeita, että hätätilanteessa tulisi pahaa jälkeä.

Muutaman viime viikon aikana täällä onkin saatu hyviä uutisia ensin metron laajentamisesta (keltaisen linjan läntistä haaraa jatketaan pohjoiseen) ja sitten laajasta suunnitelmasta uusien raitiovaunulinjojen rakentamiseksi. Tyypillistä kyllä, liike-elämä nurisee vastaan: autoistuneen kulttuurin ajatus kulkee siten, että ratikkareittien varrelta katoaa parkkipaikkoja, ja parkkipaikkojen myötä asiakkaita. Ei esimerkiksi siten, että ratikka voisi tuoda lisää asiakkaita.

Lukuisissa pohjoisamerikkalaisissa kaupungeissa oltiin 1900-luvun jälkipuoliskolla yhtä määrin ymmärrystä vailla kuin Suomen Turussa eli hävitettiin olemassaoleva raitiovaunuverkosto autojen tieltä. Torontossakin näin oli tarkoitus tehdä, mutta onneksi täällä tolkku voitti.

493121.jpg

Ottaen huomioon pinttyneen viehtymykseni hylättyjä paikkoja kohtaan, satuin Torontoon kreivin aikaan. Maaliskuun ajan vihreällä metrolinjalla nimittäin tehtiin korjaustöitä, joiden vuoksi junat ohjattiin viikonloppuisin legendaarisen Lower Bay Stationin kautta.

Bay Station on aivan ydinkeskustassa sijaitseva metroasema, joka rakennettiin alun perin kaksitasoiseksi risteysasemaksi. Linjanvaihto Baylla kuitenkin hylättiin vuonna 1966 puolen vuoden kokeilun jälkeen. Nykyään käytössä olevan aseman alapuolella on siis 40 vuoden ajan ollut hylätty asema, jonne ei normaalisti ole mitään pääsyä. Ei metro sinne nytkään pysähtynyt, mutta kummitusasemaa ehti sentään hämmästellä läpi ajettaessa.
Kokeiluluontoisesti liikkuvaa kuvaa. YouTubesta löytyy kymmeniä Lower Bay -videopätkiä.

Lower Bayta on hyödynnetty lukuisissa elokuvissa ja musiikkivideoissa. Wikipedian mukaan TTC:llä on jopa valmis lavastesetti, jonka avulla Lower Bay voidaan muuntaa muistuttamaan newyorkilaista metroasemaa!